National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
Functions of professional scientific discourse
Kis, Mátyás András ; Baumgartnerová, Alena (referee) ; Krhutová, Milena (advisor)
Tato práce zkoumá parametry odborného diskurzu v oblasti informačních technologií. Jejím cílem je prozkoumat jazykové rysy a funkce diskurzu v odborných a populárně naučných textech a porovnat je a konfrontovat. Zkoumané materiály zahrnují technické a populárně naučné texty na témata, jako jsou počítačové sítě, algoritmy, enzymy a operační systémy. Mezi očekávané výsledky studie patří hlubší pochopení rozdílů a podobností mezi technickými a populárně-vědeckými texty z hlediska jejich jazykových rysů a funkcí diskurzu, jakož i vhled do odborného kontextu, v němž jsou tyto texty vytvářeny a konzumovány. Vnesením světla do charakteristických rysů odborného diskurzu v oblasti informačních technologií chce tato studie přispět k rozvoji efektivních komunikačních postupů v této důležité a rychle se rozvíjející oblasti. Prostřednictvím komplexního přehledu relevantní literatury tato práce ukazuje, že odborný diskurz ve vědě a technologiích plní řadu funkcí, včetně předávání technických informací, přesvědčování ostatních o vědeckých argumentech a podpory spolupráce a inovací v rámci vědeckých komunit. Jazykové rysy a jazykové strategie používané v tomto diskurzu pomáhají dosahovat těchto funkcí tím, že poskytují přesný, odborný jazyk, který je často nepřístupný neodborníkům, ale má zásadní význam pro přesné sdělování složitých vědeckých pojmů. Řečové akty používané v odborném diskurzu v oblasti vědy a techniky se liší v závislosti na zamýšleném publiku a účelu, přičemž obzvláště důležité jsou komunikační akty, jako je informování, vysvětlování a přesvědčování. Závěrem práce ukazuje, jak pragmatické kontexty, jako jsou sociální a kulturní faktory, mohou významně ovlivnit produkci a interpretaci odborného diskurzu ve vědě a technice. Celkově si tato práce klade za cíl prohloubit naše porozumění odbornému diskurzu ve vědě a technice a jeho zásadní roli při rozvoji vědeckého poznání a inovací.
Translating Business-Economic Texts into German - Exemplified on Annual Reports
Růžička, David ; Svoboda, Tomáš (advisor) ; Heinz, Christof (referee)
(in English): The aim of this thesis is to provide an introduction into the topic of specialized texts in relation to Czech and German, or to be more precise, into the topic of translating business administrative texts into a foreign language. The theoretical part begins with an introduction of the research results hitherto achieved in the area of specialized texts and the translation thereof. After that, we deal with business administrative texts and their translation. Within these first two parts, we always first give an introduction into the particular topic giving an historical overview of research formulated in our three languages of main interest - English, German and Czech, with, Spanish being mentioned to a much lesser extent. We address the issue of translation into non-mother tongues and translation associated computer technologies in relation to the text we analyze in the analytical part of the thesis. There, we analyze a typical type of business-administrative text - annual reports. We compare the results with the theory knowledge. The analysis of the interview led in the company that provided the texts for the analysis serves as supplementary information. Finally we sum up the hitherto carried out research and correlate it with the results of our translatological analysis.
Work with professional text on secondary vocational school
Železná, Petra ; Kvítková, Naděžda (advisor) ; Minářová, Eva (referee) ; Šindelářová, Jaromíra (referee)
Das Thema der Dissertation betrifft die Rezeption und Produktion des Fachtextes an der mittleren Fachschule. Der Schwerpunkt liegt überwiegend in der Rezeption des Fachtextes. Das Ziel der Dissertation ist es, das Niveau der rezeptiven Fähigkeiten der tschechischen Mittelschüler beim Lesen des Fachtextes und bei seiner Analyse festzustellen. Die Forschung wurde an 6 tschechischen medizinischen Fachschulen realisiert. In dem theoretischen Teil der Dissertation wird die Kooperation des Sprachund Fachunterrichts an der konkreten medizinischen Fachschule erwähnt. Dieser Teil behandelt auch die Problematik des Textes, insbesondere die mehrdeutige Begriffsbestimmung, die spezifischen Aspekte der Fachsprache (die Fachwörter, der Textaufbau, die Subjekte des Textes - der Autor und der Empfänger), die Textanalyse und ihre Bedeutung im Sprachunterricht. Prinzipiell ist die Frage der Erziehung zum Textverständnis und zu seiner Interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.